-------AUTO-MOTO--------
|
|||||||||||||||
HOME | HOME AUTO-MOTO | ||||||||||||||
Bugatti VEYRON
|
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
Keď sme pred rokmi v ženevskej prílohe z roku 2002 písali, že štart sériovej výroby je naplánovaný na koniec roka 2003, vyzeralo to ako dostatočne dlhá doba na prípravu jedinečného superšportu. Na tohtoročnom ženevskom autosalóne sme získali ďalší termín zahájenia výroby a radšej už neuvádzame prívlastok definitívny, pretože tak boli označené prakticky všetky výrobcom zverejnené a zaručené informácie. | |||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
Značka Bugatti má v túto chvíľu zvláštny zvuk, pretože bublina, ktorú Volkswagen okolo tejto automobilovej modly nafúkol už niekoľkokrát, spľaskla a konkurencia medzitým pomaly a v tichosti dosahuje magické jazdné výkony, ktorými sa Bugatti pred rokmi s veľkou pompou chválilo. Vlastne i samotná prezentácia na autosalóne máva špecifický priebeh. Jediný automobil na ministánku je obklopený luxusne navrhnutou ohrádkou, ale vyzerá to, že za niekoľko rokov sa vystavovaný exemplár obmenil snáď len raz a možno, že i v tom prípade išlo len o výmenu viditeľných dielov. Zatiaľ, čo všetkým automobilkám vrátane Rolls-Royce a Maybachu stačí k vydanie tlačových informácií z ruky identifikácia novinára/média vizitkou alebo novinárskym preukazom, u Bugatti musíte ešte naviac vierohodne vyzerať a minimálne 5 minút spoločensky konverzovať s príslušnou osobou, ktorá vás ale neustále odkazuje do pozície smrteľníka žobrajúceho cez luxusný sklenený plot o päť listov papiera v luxusnej obálke. Marketing značky Bugatti v tejto situácii radšej priťahuje pozornosť na superlatívy, ktorými sa Bugattka bude chváliť. Na tých piatich listoch je zopakované, že automobil bude skutočne mať motor W16 s objemom 8.0 l, 64 ventilov, 736 kW a 1250 Nm už pri 2200 ot./min. Maximálna rýchlosť bude presahovať 400 km/h a do rúk prvých majiteľov sa má dostať v druhej polovici tohto roka. Zatiaľ sa vraj usilovne testuje a vzniká nultá séria... Prvá dávka detailnejších informácií sa týka brzdového systému Veyronu 16.4. Rýchlosti cez 400 km/h prináležia skôr športovým lietadlám, ako čomusi čo sa pohybuje po zemi a ešte k tomu na kolesách. Brzdné sily sú distribuované v pomere 60:40 % v prospech prednej nápravy, brzdný tlak v hydraulickom systéme dosahuje hodnotu 180 bar a vo chvíli keď pracuje ABS klesá na 50 až 70 barov, čo znamená, že behom jedinej sekundy sa niekoľkokrát v systéme uskutoční tlakový rozdiel cez 100 barov.
|
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
Uhlíkové kotúče o priemere 400 mm vpredu a 380
mm vzadu sú objímané osempiestikovými strmeňmi, ktoré vážia len 5,7 kg.
Piesty sú titanové s oceľovými hlavami a keramickým tepelným tienením. Celková
trecia plocha štyroch doštičiek zaberá 320 cm2 na každom z kolies. Kotúče
s vnútorným chladením majú otvory v tvare turbíny, podporujúce prúdenie
vzduchu v pohybujúcom sa kotúči. Dostatočné prúdenie vzduchu okolo kotúčov
zaobstaráva dvojica kanálov privádzajúcich chladiaci vzduch z prednej časti
nízkymi, ale širokými otvormi. Zužujúci sa prierez zvyšuje rýchlosť prúdenia
a dodáva prúdu vnútri kanálu taktiež vhodnú rotáciu pre optimálny vstup
k chladeným prvkom bŕzd.
Bugatti Veyron bude vybavené aerodynamickou brzdou na zadku, zlepšujúcou brzdné schopnosti vozidla pri rýchlostiach nad 200 km/h. V takej situácii je krídlo vztýčené behom 0,4 sekundy do uhla 70° a zvýšený aerodynamický odpor brzdí automobil a súčasne vyvažuje rozdelenie brzdných síl, zvýšením prítlaku na zadnej náprave. Samotná aerodynamická brzda dokáže vytvoriť brzdné spomalenie vo výške 0,6 g (tj. 5,8 m/s2). Výkonné brzdy generujú v prípade potreby spomalenie 1,3 g (tj.12,75 m/s2). Pri plnom brzdení dokáže Veyron 16.4 spomaliť z 400 km/h na nulu za menej ako 10 sekúnd. Ručná brzda má samostatný strmeň, ktorý pracuje taktiež v režime ABS,
takže pokiaľ nastane podľa výrobcu „veľmi nepravdepodobná situácia“ zlyhania
prevádzkových bŕzd, bude vodič schopný automobil zastaviť pomocou ručnej
elektronicky ovládanej brzdy ak pôjde v určitom rýchlostnom pásme, bez
toho aby sa automobil správal nestabilne. |
|||||||||||||||